22 februari, 2021
Hoe mijn guilty pleasure een spiegel is voor de aanpak van teamgedoe
Het zal je maar gebeuren. Sta je nietsvermoedend in je tuintje op zaterdag. Ineens hoor je een hoop lawaai in de lucht en voor je beseft wat er aan de hand is vallen er scherpe metalen brokstukken naar beneden. Het overkwam mensen afgelopen weekend in Meerssen en in Boston USA toen er in beide plaatsen een vliegtuig overvloog. Gelukkig konden de mensen die doodsangsten hadden uitgestaan met bibberende benen hun toestel verlaten na een veilige landing. En bleef ook het menselijk leed op de grond beperkt.
Het brengt me bij een guilty pleasure van me. Wanneer mijn lief nog even langer onder de dekens blijft liggen op een vrije dag, beken ik dat ik me op de bank installeer met mijn muesli ontbijtje binnen handbereik. Klaar om te kijken naar een aflevering van Air Crash Investigation op National Geographic. Waargebeurde rampen waarin er van alles fout gaat met vliegtuigen, spelen hierin de hoofdrol. Knap nagebootst met allerlei modellen, animaties en levensecht nagespeelde scenes zit je op het puntje van je stoel als de piloten de snelheid opvoeren tot ‘V1’. Waarna het commando ‘rotate’ volgt en je weet dat er daarna vreselijke dingen staan te gebeuren.
Voordat je zou denken ‘wat een ramptoerist is dat’, deel ik mijn fascinatie met je. Het gaat me niet om de afschuwelijke gebeurtenissen die een onvoorstelbaar leed aanrichten, maar om wat er daarna gebeurt. Het is net als bij een goede detective. Na de ramp gaat er namelijk een heel onderzoeksteam aan de slag om uit te vogelen ‘whodunnit’?
Wat of whodunnit?
Was het een fout van de piloot? Vogels in de motoren? Metaalmoeheid in het staartstuk? De verkeersleiding die steken heeft laten vallen? Droegen bliksem, hagel, mist of storm bij aan de onfortuinlijke vlucht? Was het toestel te zwaar beladen? De kerosine vervuild? Je zou er bijna niet meer door willen vliegen (als we dat weer zouden mogen in deze tijden) als je ziet wat er allemaal fout kan gaan. Het onderzoeksteam pluist optie na optie uit. Elk stukje bewijsmateriaal houden ze tegen het licht. Waarbij het vinden van de cockpit voice recorder en de flight data recorder altijd tot een opleving in het onderzoek leidt omdat er super waardevolle informatie op staat. Vaak vindt het onderzoeksteam niet één specifieke oorzaak voor een ramp. Maar is er een keten van gebeurtenissen die op elkaar ingrijpen met onvoorstelbaar rampzalige gevolgen. Ik vind het altijd bijzonder knap hoe het onderzoeksteam uit de puinhopen antwoorden vindt en aanbevelingen doet om rampen in de toekomst te voorkomen waardoor vliegen steeds veiliger is.
Bij gedoe in een teams is iets vergelijkbaars aan de hand. Als teammanager stuur je het team als een piloot richting de bestemming. Het MT houdt als luchtverkeersleiding in de gaten of je toestel nog op koers ligt. Je team zorgt ervoor dat het toestel blijft vliegen met behulp van de juiste mensen, middelen en instructies. Gezamenlijk zorgen jullie ervoor dat de klanten, de passagiers, veilig en plezierig op hun plaats van bestemming aankomen. Maar als de communicatie onduidelijk is, kan het toestel van koers raken. Als de instructies voor het onderhoud gebrekkig zijn, kan het toestel schade oplopen en zelfs uit de lucht vallen. Weet de crew wie wat moet doen als een passagier onwel of agressief wordt aan boord? Als niet duidelijk is afgesproken wat je in geval van nood moet doen, is een ramp niet uitgesloten.
Voorkom dat jouw team crasht
Om te voorkomen dat jouw team crasht, doe als bij Air Crash Investigation. Stap uit je rol als piloot. Het toestel kan heus wel even op de automatische piloot doorvliegen. Het is voor nu belangrijk dat je de stuurknuppel niet meer krampachtig probeert vast te houden, maar loslaat om te kunnen zien wie er nog aan boord is. Ga op onderzoek uit. Begin bij de usual suspects, waarvan je er ongetwijfeld wel een aantal in de smiezen hebt. Verzamel het bewijsmateriaal voor verschillende opties. Vergeet niet om heel goed te luisteren naar wat de ‘voice recorder’ je wel of juist niet vertelt. Pluis de opties uit: wat gebeurt er en wat is het gevolg ervan. Stem met je luchtverkeersleiding af wat je aan het doen bent. En je bent goed op weg om ‘het vliegen’ met jullie veilig, plezierig en doelgericht te maken.
Hartelijke groet,
Ilona
Nog meer tips om de stuurknuppel los te kunnen laten? Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail voor een blij & bloeiend team. Je ontvangt dan ook meteen mijn gratis 8 schitterende tips. De inzichten die ik met je deel kun je al direct toepassen!
Vul in en de tips komen naar je toe:
Dit artikel verscheen ook op mijn LinkedIn pagina.